Take a Photo: nagy látószög

Take a Photo: nagy látószög

A harmadik rovatban az újdonsült előtétemről, széles látószöges tapasztalataimról írok és egy kis Photoshop képjavítást mutatok be.

Vivitar Series 1 0.43X High Definition Lens

A szerkezet egy Vivitar Series 1 0.43x High Denition előtét ,amit Kínából hozattam körülbelül 13.000 magyar forintnak megfelelő pénzösszegért. Megérkezett az előtét, szervizből kikértem a vázamat és már ment is a teszt.

Rosszabbra számítottam, mint amilyen, hisz a kínai termékekre általában negatív asszociáció kerül előtérbe.

A külső fele kellemes tapintású. 2 részből áll, egy makró előtétből és magából a nagy látószögű részből. Sajnos csak a makró rész használható, de ez gumírozott, jól fogható, könnyen felszerelhető az objektívre.
A nagy látószögű rész annyit torzít, ha önmagában rakod fel,hogy a fókusz már nem tud dolgozni.

1
Az újonc: Vivitar Series 1 0.43X

Azt hittem, hogy nagyobb lesz a vignettálás, de a 18-55-ös objektíven 18-as állásba húzva csak a sarkokon van egy kis takart rész (ennek a javítási lehetőségeit később megmutatom) de 24mm-en semmi sem látszik. A rajzolaton nem látszik nagy különbség, de a mélységélességet még tovább csökkenti, így figyelni kell a fókuszpontra. A makró lencse nagyon torzít, nagyon kicsit az a távolság ahol éles képet lehet kapni (ami nem gond hisz a makrónak ez a lényege) és mélységélesség szinte semmi sincs. Eddig pár próbaképet készítettem.

2
A fekete sáv a sarkokon igencsak zavaró

A nagy látószögű objektívekkel (avagy előtétekkel) készült képeket legtöbbször olyan helyen érdemes alkalmazni,ahol egyenes vonalakon meglátszik a torzítás. Egy alapból gömbölyű alakot nem érdemes ezzel fotózni(például: alma) hisz elveszik a lényeg.

A Photoshop trükk itt jön képbe.

Első lépésben a „stamp tool”-al (1)eltüntetem a sarkok vignettálását (2)olyan módon,hogy a közelben lévő épp területre klikkelek az „ALT” billentyű lenyomása mellett,majd a fekete részt elkezded”lefesteni”. Ekkor az épp részeket klónozod,így fel sem tűnik a csel. Ezt olyan helyeken lehet elvégezni,ahol szimmetrikus a mintázat,avagy a kavalkádban nem lehet észrevenni az ismétlődést(például: falomb). Ha ez nem jó akkor marad a levágásos módszer, ahol figyelni kell a képarányra.

3
1.Stamp tool 2.Javított sarkok

Ezek után az Image>Adjusments ponton belül az Brightness/Contrast menüre klikkelve a világosságon és kontraszton tudok állítani, amivel még jobban fel tudom dobni a képet.

4
A Brightness/Contrast állítás sokat dob a képen kis munkával

Alapjaiban ennyire egyszerű az előtét hibáit javítani,de a Photoshop sem művel csodákat, a kép minőségét ronthatja az előtét,de mint írtam ez a darab kevésbé, a gyengébb minőségűek erősen ronthatják a képminőséget.

7
És kész

A makró lencséről is ejtsek pár szót. Nagyon hasznos kis darab,hisz nem szükséges a drága makró objektíveket megvásárolni,ha az ember ki szeretné magát próbálni. Aki komolyan fog ezzel a (avagy a nagy látószögű)típusú képekkel, úgyis meg fogja venni az objektívet, de hobbi célra kiváló ez a töredékáron vásárolt kiegészítő is.

Tudni kell róla, hogy ki kell tapasztalni a távolságot ahonnan az élesség tökéletes lehet. Zoom-ról ne is beszéljük, bizony a tárgyhoz oda kell menni pár centire a képkészítéshez. Kis vignettálás itt is észrevehető, ezt a fent leírt módszerekkel könnyen orvosolni lehet. A mélységélesség is nagyon apró.

8
"Szeretettel"

9
Kizárólag a virág felső része éles

Én szeretek virágokat, bogarakat és egyéb természeti csodákat is makró képeken megörökíteni, ahogy azt az előző cikkemben is leírtam.
Ha nem sikerülne teljesen élesre a kép, egy gyors élesítési technikával az apróbb hibákat javíthatjuk.

A következő képpen néz ki a dolog Photoshopban.

1. Első lépésben a háttérről „Duplicate layer”-el másolatot készítünk.
2. Filter>Other>High Pass –t választva előjön egy magas szűrő, ahol az éleket fogjuk csak látni. Itt állítsuk 1,0-ra a radiust ha nem akarjuk tovább kicsinyíteni a képet, ha igen akkor magasabbra kell,hisz 0,5 pixel nem létezik.

11
Ne ijedj meg ettől a látványtól

3. Ezt követően a duplicated layer keverési módját állítsuk „Overlay”-re. Ekkor még nagy különbséget nem fogunk látni, de ha többször ki-be kapcsoljuk a duplicated layer láthatóságát, fel fog tűnni a változás.
4. További élesítéshez a javított réteget másoljuk le.
5. Ezt a folyamatot addig ismételhetjük, ameddig elérjük a kívánt hatást.
6. FIGYELEM! A kép zajosodik a folyamat során, így túl sok réteg után már csúnyává teheti a képet!

A konklúzió az, hogy nem bántam meg a vásárlást, tapasztalgatni kell, de ha már többet tudok írni erről a részről (ahol már a sportfotózásra is ki fogok térni) leírom a tapasztalataimat!